Hög avkastning över tid med SEO
Med rätt strategi och utförande över tid är SEO en av de mest värdefulla digitala kanalerna för en webbshop, om du lyckas med implementeringen. Detta eftersom du kan uppnå organiska placeringar på sökmotorerna för viktiga sökord utan att behöva betala för klicken. Därför har sökmotoroptimering varit en väsentlig del av vår marknadsföringsstrategi för Topgrej.
Det finns många saker att arbeta med inom SEO, och det finns alltid något att ta tag i, varför det är viktigt att prioritera tiden och resurserna på bästa sätt.
Vi omvärderar ständigt våra strategier och insatser eftersom marknaden alltid förändras. Men i början av ett samarbete startar vi alltid med analysarbete och planering, som kan skapa grunden för en framgångsrik SEO-strategi.
- Sökordsanalys där vi bedömer potentialen baserat på nuvarande positionering, sökvolym och konkurrens, i kombination med de produkter som Topgrej vill synas på (hög marginal, konkurrenskraft etc.)
- Teknisk analys där vi granskar nödvändiga insatsområden och gör en prioriterad ordning av dessa
- Utformning av vägkartor för våra tekniska insatsområden, innehållskartor och länkbyggnad, så att Topgrej alltid vet var vi befinner oss i processen
Med rätt strategi och plan har vi kunnat prioritera resurserna rätt, vilket i slutändan har gett Topgrej en mycket god avkastning. Vårt optimeringsarbete består av många aspekter, men fokus och prioritering av våra resurser kommer nästan alltid att vara där vi ser mest ”valuta för pengarna”. Därför har mycket tid tilldelats att skapa texter för kategorier och produkter, men även för CTR-optimering och länkbyggnad.
- Detaljerade texter till produkter och kategorier, som hjälper till att öka synligheten för både det specifika sökordet och relaterade och sekundära/long tail-sökord
- CTR-optimering i form av anpassade titel-taggar, meta-beskrivningar och framför allt
- FAQ-schema-uppsättning Ökad auktoritet till domänen via extern länkbyggnad från auktoritativa sidor
Innehåll är en av de största faktorerna när det kommer till att ranka på Google, eftersom deras crawlbot skannar din sida och läser innehållet, vilket hjälper dem att förstå vad sidan handlar om och vad den bör rankas för. Därför fokuserar vi alltid på att skapa eller anpassa innehållet på de viktigaste sidorna.
Innehållet ger dig också möjlighet att svara på frågor som ofta söks på Google. Du kan dessutom markera dessa frågor med FAQ Schema-markup, så att frågorna visas direkt i sökresultatet, som illustreras nedan.
Fördelen med detta är att du ökar din synlighet och knuffar konkurrenterna längre ner – därför kommer du oftast att uppleva en högre klickfrekvens (CTR). Och som det ses nedan har ingen av Topgrejs konkurrenter valt att använda denna strategi (ännu!).
Innehåll kan sällan stå ensamt, och Google lägger stor vikt vid ett domäns auktoritet när de bedömer vem som ska hamna överst för ett sökord. Därför arbetar vi mycket med länkbyggnad, där vi placerar artiklar och länkar på externa sidor med hög auktoritet, som direkt kan peka mot de kategorier och produkter där vi vill ha bättre placeringar.
Sedan början av vårt samarbete 2020 framgår det tydligt på grafen från Ahrefs hur stor korrelation det finns mellan ökat antal refererande domäner (antalet unika domäner som länkar) och den ökade organiska trafiken.
På våra 299 fokussøkord i AccuRanker ser vi också en förbättring i placeringarna med +48 %.
Google Ads är oumbärligt
För de flesta webbutiker, inklusive Topgrej, är Google Ads en oumbärlig marknadsföringskanal, eftersom du med Google Shopping kan synas direkt i sökmotorn med dina produkter. Här är konkurrensen hög, så det handlar självklart mycket om att få ut så mycket som möjligt av sin annonsbudget. Därför fokuserar vi i vår annonsering på:
- Att driva trafik till produkter som också kan locka kunder till butiken – det kan vara dyrare produkter där du som konsument gärna vill ha vägledning eller se dem fysiskt innan du köper.
- Rikta annonser mot sökord baserade på fiskeaktiviteter och inte vad produkterna kallas.
- Skarp optimering och justeringar på shopping under säsongsväxlingar och toppar.
Många touchpoints i kundresan på Meta
Sociala medier och särskilt Meta (Facebook & Instagram) är en stark kanal för att nå nya potentiella kunder, men även för att påverka målgruppen genom hela kundresan. Meta-annonsering är inte lika stort som sökmotorer för Topgrej, där det finns ett stort erkänt behov inom fiskeutrustningsbranschen, men det är absolut inte en kanal man kan undvara.
På Meta siktar vi på att nå målgruppen på flera ställen i kundresan med rätt meddelanden och kreativt material.
- Huvudfokus på konverteringskampanjer, där vi har riktat oss mot nya potentiella kunder men också tidigare kunder och besökare.
- Retargeting är också en stark målgrupp, eftersom vi vill nå tidigare kunder som behöver olika utrustning och redskap beroende på fiskesäsongen.
- I annonseringen fokuserar vi på att tala om aktuella säsonger och relevant utrustning och samtidigt visa expertis och möjligheten till rådgivning om produkterna, vilket man kan få i den fysiska butiken, även om man handlar online.
- Geografisk annonsering till närliggande städer för att uppmuntra butiksbesök.