Case study

E-commerce case med tillväxt under inflation och ekonomisk kris

Resultat av våra strategiska insatser

+ 102 %

Omsättning sedan de bra coronaåren

+ 40 %

Organisk trafik

+ 26 %

Ökat ROAS

Topgrej är en webbshop med en fysisk butik i Slagelse, som säljer allt inom fiskeredskap och har en stor ambition att bli Danmarks ledande.

Vi har arbetat tillsammans med Topgrej sedan 2019 och har varit med både under uppgången under coronåren, men också ekonomiska nedgångar med inflation och krig, som till sist har lett till högre tillväxt än de perioder vi såg under coronåren.

Vi tror att det nära och bra samarbetet i kombination med rätt strategiska insatser och utförande av dessa har hjälpt Topgrej att komma starkare ur krisen.

I nära samarbete med Jim har vi genom åren fokuserat på att öka synligheten för Topgrejs varumärke, produkter och butik över digitala kanaler. Detta inkluderar SEO, Google Ads och annonsering på Meta.

Vi har varit hos Plutonic sedan 2019 och varit mycket nöjda med vårt samarbete. Plutonic är faktiskt det 12:e byrå jag har testat, men de är definitivt dem där jag känner mig närmast de konsulter som arbetar med vårt fall.

Jim Jensen

Owner

Hög avkastning över tid med SEO

Med rätt strategi och utförande över tid är SEO en av de mest värdefulla digitala kanalerna för en webbshop, om du lyckas med implementeringen. Detta eftersom du kan uppnå organiska placeringar på sökmotorerna för viktiga sökord utan att behöva betala för klicken. Därför har sökmotoroptimering varit en väsentlig del av vår marknadsföringsstrategi för Topgrej.

Det finns många saker att arbeta med inom SEO, och det finns alltid något att ta tag i, varför det är viktigt att prioritera tiden och resurserna på bästa sätt.

Vi omvärderar ständigt våra strategier och insatser eftersom marknaden alltid förändras. Men i början av ett samarbete startar vi alltid med analysarbete och planering, som kan skapa grunden för en framgångsrik SEO-strategi.

  • Sökordsanalys där vi bedömer potentialen baserat på nuvarande positionering, sökvolym och konkurrens, i kombination med de produkter som Topgrej vill synas på (hög marginal, konkurrenskraft etc.)
  • Teknisk analys där vi granskar nödvändiga insatsområden och gör en prioriterad ordning av dessa
  • Utformning av vägkartor för våra tekniska insatsområden, innehållskartor och länkbyggnad, så att Topgrej alltid vet var vi befinner oss i processen

Med rätt strategi och plan har vi kunnat prioritera resurserna rätt, vilket i slutändan har gett Topgrej en mycket god avkastning. Vårt optimeringsarbete består av många aspekter, men fokus och prioritering av våra resurser kommer nästan alltid att vara där vi ser mest ”valuta för pengarna”. Därför har mycket tid tilldelats att skapa texter för kategorier och produkter, men även för CTR-optimering och länkbyggnad.

  • Detaljerade texter till produkter och kategorier, som hjälper till att öka synligheten för både det specifika sökordet och relaterade och sekundära/long tail-sökord
  • CTR-optimering i form av anpassade titel-taggar, meta-beskrivningar och framför allt
  • FAQ-schema-uppsättning Ökad auktoritet till domänen via extern länkbyggnad från auktoritativa sidor

Innehåll är en av de största faktorerna när det kommer till att ranka på Google, eftersom deras crawlbot skannar din sida och läser innehållet, vilket hjälper dem att förstå vad sidan handlar om och vad den bör rankas för. Därför fokuserar vi alltid på att skapa eller anpassa innehållet på de viktigaste sidorna.

Innehållet ger dig också möjlighet att svara på frågor som ofta söks på Google. Du kan dessutom markera dessa frågor med FAQ Schema-markup, så att frågorna visas direkt i sökresultatet, som illustreras nedan.

Fördelen med detta är att du ökar din synlighet och knuffar konkurrenterna längre ner – därför kommer du oftast att uppleva en högre klickfrekvens (CTR). Och som det ses nedan har ingen av Topgrejs konkurrenter valt att använda denna strategi (ännu!).

Innehåll kan sällan stå ensamt, och Google lägger stor vikt vid ett domäns auktoritet när de bedömer vem som ska hamna överst för ett sökord. Därför arbetar vi mycket med länkbyggnad, där vi placerar artiklar och länkar på externa sidor med hög auktoritet, som direkt kan peka mot de kategorier och produkter där vi vill ha bättre placeringar.

Sedan början av vårt samarbete 2020 framgår det tydligt på grafen från Ahrefs hur stor korrelation det finns mellan ökat antal refererande domäner (antalet unika domäner som länkar) och den ökade organiska trafiken.

På våra 299 fokussøkord i AccuRanker ser vi också en förbättring i placeringarna med +48 %.

Google Ads är oumbärligt

För de flesta webbutiker, inklusive Topgrej, är Google Ads en oumbärlig marknadsföringskanal, eftersom du med Google Shopping kan synas direkt i sökmotorn med dina produkter. Här är konkurrensen hög, så det handlar självklart mycket om att få ut så mycket som möjligt av sin annonsbudget. Därför fokuserar vi i vår annonsering på:

  • Att driva trafik till produkter som också kan locka kunder till butiken – det kan vara dyrare produkter där du som konsument gärna vill ha vägledning eller se dem fysiskt innan du köper.
  • Rikta annonser mot sökord baserade på fiskeaktiviteter och inte vad produkterna kallas.
  • Skarp optimering och justeringar på shopping under säsongsväxlingar och toppar.

Många touchpoints i kundresan på Meta

Sociala medier och särskilt Meta (Facebook & Instagram) är en stark kanal för att nå nya potentiella kunder, men även för att påverka målgruppen genom hela kundresan. Meta-annonsering är inte lika stort som sökmotorer för Topgrej, där det finns ett stort erkänt behov inom fiskeutrustningsbranschen, men det är absolut inte en kanal man kan undvara.

På Meta siktar vi på att nå målgruppen på flera ställen i kundresan med rätt meddelanden och kreativt material.

  • Huvudfokus på konverteringskampanjer, där vi har riktat oss mot nya potentiella kunder men också tidigare kunder och besökare.
  • Retargeting är också en stark målgrupp, eftersom vi vill nå tidigare kunder som behöver olika utrustning och redskap beroende på fiskesäsongen.
  • I annonseringen fokuserar vi på att tala om aktuella säsonger och relevant utrustning och samtidigt visa expertis och möjligheten till rådgivning om produkterna, vilket man kan få i den fysiska butiken, även om man handlar online.
  • Geografisk annonsering till närliggande städer för att uppmuntra butiksbesök.
01

Vi når målgruppen över olika plattformar för att få bästa möjliga avkastning.

02

Med en långsiktig strategisk insats har vi lyckats gå från ekonomisk kris till att växa över den höga nivå vi upplevde under corona.

03

Branding, topptratt och i slutändan botten av tratten säkerställer en kontinuerlig inflöde av omsättning och besökare till butiken.

Under 2021 kunde vi sälja nästan allt, men sedan kommer vi till 2022 där omsättningen kraftigt dök. Då har det varit skönt att ha samarbetspartners som vill ha gröna siffror lika mycket som vi själva. Nu står vi i slutet av året och har bättre siffror än under coronåren.

Jim Jensen

Owner

Redo att uppnå
märkbara
resultat?

Bli kontaktad för en icke-bindande samtal
om era möjligheter.