Insights / PPC

7 Tips för effektiv
Google Ads-annonsering

Konkreta och välbeprövade råd om hur du bäst kan utnyttja Google Ads för att skapa tillväxt och spara kostnader på din marknadsföring.

Det pratas mycket om att Google gång på gång framhäver de betalda annonserna i sökresultaten. Dessutom sägs det att de organiska resultaten har det tufft och pressas längre ner på sidan 1. Det är inte heller fel, men det finns några ganska intressanta statistik som faktiskt visar att organiska resultat fortfarande är långt före de betalda annonserna när det gäller att generera trafik.

Innehållsförteckning


Google Ads får en klick på varje 25:e sökning!

En undersökning från Jumpshot.com visar att betalda annonser (Google Ads) endast får en klick för varje 28:e sökning (3,58 %). Jämfört med det får de organiska resultaten en klick vid 41 % av sökningarna.

Ungefär hälften av sökningarna resulterar inte ens i några klick.

Det bör också nämnas att det finns en stor andel sökningar där det inte visas någon betald annons alls. Antingen för att det inte finns några annonsörer eller för att Google inte anser det relevant att visa betalda annonser för de aktuella sökningarna. Det kan vara generella informationsökningar. Så detta bör tas med en nypa salt eller två.

brugernes klikfordeling efter en googlesøgning

 Bättre avkastning och fler kunder med Google Ads-annonsering

När man vet att en så liten procentandel faktiskt leder till annonsklick handlar det ännu mer om att:

  1. Vara närvarande vid rätt tidpunkter (inklusive remarketing).
  2. INTE vara närvarande vid fel tidpunkter (använd sökordsanalys för negativa sökord).
  3. Leverera relevans i din annonsering (både för Google och kunden).
  4. Dra nytta av relevanta tillägg (QS, fylla mer, fokusera på ”kampanjperioder” eller erbjudanden).
  5. Leda dina besökare till de bästa undersidorna på din webbplats (djuplänkar, analys ”tid spenderad på webbplatsen”, landningssida statistik som omvandlingsgrad).
  6. Stödja Google Ads med flera touchpunkter (Facebook retargeting, göra det lätt att konvertera, e-post, glöm inte att SEO står för 81 % av klicksökningar).

Det är inte det mest komplicerade i världen (det finns ju bara en sak som kan vara). Ändå har jag otaliga gånger stött på Google Ads-annonserare som inte utnyttjar några av de mest effektiva taktiska åtgärderna. Det är åtgärder som kan säkerställa en bättre användning av annonskronorna och ge en högre avkastning på investeringen i annonskronor.


#1: Var där när det gäller!

En av de mest grundläggande aspekterna av Google-annonsering är naturligtvis att vara synlig när dina potentiella kunder söker efter din tjänst eller produkt. Det är dock lättare sagt än gjort, eftersom kundresan i de flesta fall sträcker sig bortom den första interaktionen.

Därför är det viktigt att betrakta dina sökord som ”lager” i kundtratten. Vissa sökord kan vara breda (läs: jag rekommenderar inte att använda sökordstypen ”bred” i ren form), medan andra är mer specifika, och helt nere i tratten söker din potentiella kunder eller återkommande kunder på ditt domännamn.

En tumregel är att ju fler ord som finns i ”sökfrasen”, desto närmare ”köp” är personen. Vi ser ofta att sökord som består av flera ord (long tail) har en högre konverteringsgrad. Å andra sidan är det färre sökningar på dem.

Det finns 2300 sökningar på ”målare” per månad i genomsnitt i Danmark, och över 7 000 olika sökningar som innehåller ”målare” enligt Googles statistik.

Så det är möjligt att få mycket synlighet, men chansen är inte lika stor som om sökningen är mer specifik.

Många längre sökord kan vara bättre än få generiska. Det kan vara dessa:

billig målare Köpenhamn – 100 sökningar målare i Köpenhamn – 80 sökningar bästa målare i ”stad” – ännu färre sökningar

Något du dock bör vara uppmärksam på är att konkurrensen för sökordet har mycket (läs: riktigt mycket) att göra med hur dyra dina klick blir. Därför är det mycket dyrare att ligga högt i annonsresultaten när någon söker efter ”målareföretag Köpenhamn” än ”målareföretag Herning”.

Geografisk avgränsning kan också vara en användbar strategi för dina kampanjer. På så sätt kan du kontrollera att det bara är personer i specifika städer eller inom en given radie som kan se dina annonser.


#2: Search Remarketing

Der skal helt sikkert slås et slag for remarketinglister. Det er altid dyrere at skaffe nye kunder, end at holde på nuværende. Derfor giver det rigtig god mening at få touch points i kundeanskaffelsesfasen til at konvertere bedre. Det kan remarketing hjælpe dig med.

Via målgruppeadministrator i Google Ads kan du oprette lister, som grupperer dine besøgende alt efter, hvad de har foretaget sig på dit site. Når du tilføjer listerne som målgrupper til dine søgeordskampagner, har du mulighed for at byde differentieret alt efter hvor godt målgrupperne performer for dig. Brugere, der tidligere har stiftet bekendtskab med dit site har nemlig langt større tilbøjelighed for at blive til kunder. Derfor er du naturligvis også interesseret i at betale mere for disse besøg (klik), når du ved, at disse klik konverterer oftere.

Eksperttip: Husk at sætte dine remarketing målretningsindstillinger til ”observationer”, når du lægger remarketinglister på en kampagne. Så kan du nemlig vælge at lave budjusteringer ud fra listerne. Hvis den står på ”målretning”, som er den eneste anden mulighed, så vil din kampagne KUN annoncere mod de målgrupper, du har tilføjet. Det er man sjældent interesseret I, da det vil få din trafik på kampagnen til at dale gevaldigt. Du ekskluderer nemlig alle ”nye” besøgende.


#3: Betala inte för irrelevant trafik

Oavsett hur skicklig du är på att rikta in din annonsering mot dina kunder, kommer den alltid att nå många personer som inte blir kunder. Min erfarenhet är att relativt få Google-annonsörer har konverteringsfrekvenser över 10 %. Det finns många (även naturliga och oundvikliga) orsaker till detta. Det är därför viktigt att man tar så mycket kontroll som möjligt över den trafik man INTE vill ha och därigenom förbättrar konverteringsfrekvensen.

När du har bestämt vilka sökord du vill annonsera på har du förmodligen gjort någon form av sökordsanalys.

Låt oss fortsätta med målarmetaforen. Du vill bli hittad när dina potentiella kunder söker efter dig. Du vet dock inte på förhand vilka fraser de kommer att använda. Därför gör du en analys och tar reda på hur många sökningar som görs varje månad för de termer de använder och skapar en lista som visar dig volymen för sökningar som innehåller dem.

När du ser att det finns över 7 000 olika sökfraser som innehåller ”målare” är det många som du definitivt inte vill bli hittad på och i alla fall inte vill betala för klickkostnader för.

Använd därför din sökordsanalys för att också identifiera irrelevanta sökningar som innehåller dina relevanta sökord. Dessa ord bör du lägga till som negativa sökord. Denna process säkerställer:

  • Mindre irrelevant trafik
  • Bättre klickfrekvens på dina annonser
  • Högre konverteringsfrekvens
  • Lägre pris per förvärvad kund

Ord vi ofta ser ”förorena” företags trafik inkluderar formuleringar som: gratis, jobb, praktikant, begagnad, recension, gör det själv. Så var uppmärksam på de fallgropar som din sökordsanalys kan ge dig insikt om.


#4: Ge hög kvalitet till dina kunder – och Google.

När du har hittat de bästa sökorden för din verksamhet handlar det om annonstexterna.

Jag ser ofta att det väljs många olämpliga sätt att strukturera sina annonsannonser på. Om detta inträffar får du inte full nytta av dina bra sökord. Det är viktigt att både Google och dina kunder gillar din annons. De värderar lyckligtvis många av samma saker.

Få med sökordet i din ”rubrik 1” (Det ÄLSKAR Google med tanke på annonsens relevans) Använd så många tecken som möjligt (men meningarna måste naturligtvis vara meningsfulla) Använd budskap som dina kunder anser vara viktiga Utnyttja de valfria ”rubrik 3” och ”beskrivningsrad 2”. Det ger dig 120 extra tecken.

Slutligen: använd annonsutvidgningar. Det har sitt eget avsnitt.

Rent praktiskt är kvaliteten på annonserna viktig för synlighet och sänkning av klickpriser.

Google beräknar din klickpris baserat på ”vad du är villig att betala högst”, ”hur hög är din kvalitet”.

Det ger din ”AdRank”, som utgör din annonsplacering vid en given sökning. Så ju mer kvalitet du lägger på bordet, desto mindre behöver du erbjuda för att behålla din position.

Eftersom kvalitetssiffran också beräknas utifrån din klickfrekvens och om din annons är lockande och iögonfallande, kommer den oftare att få klick från dina potentiella kunder. Det är en win-win-situation som skapar en positiv spiral:

Bättre annons text → Fler klick → Bättre klickfrekvens (CTR) → Bättre kvalitet enligt Google → Lägre klickpriser → Bättre position → Fler klick… Allt detta utan att öka klickpriserna. Det gillar vi!


#5: Dra nytta av annonsutökningarna

Det handlar inte bara om att leverera relevans, utan naturligtvis också om att få så billiga relevanta klick som möjligt. När Google bestämmer dina klickpriser beräknas det inte bara utifrån vad dina konkurrenter är villiga att betala för samma klick eller hur relevant din annons är. Det handlar också om de extra funktioner du kan lägga till i din annons – annonsutökningarna.

Det är en tillägg till de faktorer som påverkar din slutliga klickpris. Tyvärr är det något jag ofta ser – att annonsörer omedvetet inte utnyttjar de utökningar som Google har tillgängliga. Det är inte bara tråkigt eftersom det påverkar klickpriset negativt, utan också eftersom vissa av dessa utökningar är mycket meningsfulla för annonsörernas affärsmål.

Dessa utökningar inkluderar bland annat:

Undersidlänkar – Klickbara länkar så att du kan leda dina besökare till andra relevanta undersidor än den de hamnar på när de klickar på rubriken.

Informationstillägg – Information (ofta använd som USP: er) som kan listas och visas under din annons.

Webbplatsinformation – Information om till exempel vilka tjänster eller varumärken du har.

Samtalsutökning – ditt telefonnummer så att dina kunder enkelt kan ringa dig – och det kan till och med spåras som en konvertering.

Adressutökning – din företagsadress. Fungerar som en länk så att ruttbeskrivning kan ges via Google Maps.

Kampanjutökning (en extra rad med länk som kan handla om ett specifikt erbjudande)

De är alla tillgängliga för danska annonsörer och de hjälper till att ge större annonser, mer uppmärksamhet och billigare klickpriser.


#6: Gör det enkelt för dina kunder

Processen slutar inte när någon har klickat på din annons. För det är ju inte kunder än.

Du måste länka annonserna till de mest optimala sidorna på din webbplats/e-handel.

Ofta länkar man till startsidan eller en huvudkategori, även om sökningen och annonsen är mycket specifik. Det sätter dina besökare i en irriterande situation. För då måste de själva hitta rätt undersida, den de faktiskt förväntade sig att hamna på.

Vi känner alla till irriterande ögonblick när vi söker på nätet, och det krävs inte mycket för att lämna en webbplats. Så att länka varje annons till den landningssidan som gör det enklast för dina besökare att göra vad de kom för kommer i allmänhet att öka dina konverteringsfrekvenser.

Alltför ofta har jag varit tvungen att analysera Google Ads-konton där det inte verkar vara meningsfullt att annonserna inte fungerar bra. Det blir meningsfullt när man ser att de inte länkar korrekt.

Man kan också använda sina rapporter om vilka termer som söks mest för att skapa nya undersidor som specifikt är utformade för att matcha sökningarna. Det skulle kunna vara ”Måleriföretag på Frederiksberg”. Även om du befinner dig i Valby vill du förmodligen ta kunder på Frederiksberg. Den potentiella kunden är i allmänhet mer benägen att kontakta dig om landningssidan indikerar att du också på webbplatsen är en match.


#7: Google Ads fungerar inte ensamt

Även om du har koll på din Google Ads, är det ofta en kanal med betydande konkurrens. Om du jämför att betala för varje klick du får från annonserna via sökord med annan relationsbyggande marknadsföring, är det meningsfullt. Det kan vara remarketing på Google, men här har jag också listat några andra områden som du med fördel kan fokusera på:

Synergi med SEO

De organiska resultaten är, som tidigare nämnts, trots placeringen under eventuella annonser, fortfarande det som får flest klick. Eftersom priset per klick här är noll kronor, är det mycket meningsfullt att inkludera en SEO-strategi i din marknadsföring. Det kan till exempel vara genom att optimera för att vara högt rankad på sökord som är mycket dyra att få klick från via Google Ads / betalda annonser.

Det är alltid meningsfullt att planera din strategi utifrån den utgångspunkt du står inför. Det kan till exempel vara en ojämn kamp att försöka överträffa några av de stora ekonomiska jättarna i branschen om du själv är en ny spelare – särskilt på korta sökord med enorm volym, eftersom mängden inkommande länkar och andra faktorer gör dem nästan omöjliga att överträffa. Däremot kan det vara meningsfullt att försöka titta på mer ”long tail”-sökord. Du kan ofta hitta sökningar med +3 ord, och de kan vara betydligt enklare att ranka på. Å andra sidan kommer det att finnas mycket färre sökningar på dem, men här handlar det om att välja dina strider klokt. Många bäckar små kan mycket väl sluta bli en ganska stor flod.

Synergier med Facebook och andra sociala medier

Som konsumenter är vi inte på Google hela dagen för att söka efter tjänster och produkter vi behöver. Å andra sidan finns det en enorm användaruppslutning på sociala medier. Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn och Snapchat (beroende på målgruppens relevans) är fantastiska plattformar om du vill uppmärksamma dig själv, utan att dina kunder måste söka aktivt. Annons på sociala medier har också en viktig plats i form av remarketing/retargeting. Om dina kunder redan har visat intresse för din tjänst eller produkt handlar det om att förbli top of mind. Det är också ofta kanaler där du kan få billigare klick. Om det samtidigt är målinriktat som remarketing finns det ännu större chans att det leder till försäljning och förfrågningar. Det är min erfarenhet att särskilt Facebook Remarketing i kombination med Google Ads är kanaler som fungerar mycket bra tillsammans.

Synergi med E-mail marketing

När du betalar en massa klick- och marknadsföringskostnader för att få kunder till din butik, är det meningsfullt att bygga lojalitet med dina kunder. När en kund har handlat med ett företag finns det en mycket större chans att den här kunden handlar igen än att en ny kund gör det. Det har bevisats många gånger att det är mycket billigare att behålla dina kunder än att försöka få nya. Så använd e-postmarknadsföring för att behålla dina kunder med relevant innehåll och information som gör mening för dina kunder.

E-postmarknadsföring kan också fungera mycket bra i den uppbyggande fasen före försäljning. Om du får registreringar för ditt nyhetsbrev kan du vårda och stärka relationen fram till en eventuell köp. Ofta måste man påverkas irriterande många gånger (läs: från säljarens perspektiv) innan man väljer att bli kund. Här fungerar e-post mycket effektivt – om du gör det rätt. Mer om det i ett separat blogginlägg…

Kom ihåg att e-postmarknadsföring inte bara får handla om försäljning, försäljning, försäljning. I de flesta fall där e-postmarknadsföring har haft mindre bra resultat har jag märkt att fokus har legat alltför mycket på försäljning. Var hellre relevant och int

Kom ihåg användarvänligheten

Till sist vill jag nämna användarvänlighet på själva webbplatsen/e-handeln. Jag upplever ofta att användarvänligheten på en webbplats är avgörande för om tjänsten/produkten faktiskt leder till försäljning.

Annonsen påverkar potentiella kunder, men det är oftast upp till webbplatsen att få kunden att konvertera (om man inte skapar lead-annonser på Facebook och räknar det som en konvertering).

Jag rekommenderar alltid att använda till exempel data från Analytics för att analysera prestandan på landningssidor. Här kan du till exempel få insikter om besökstid, antal sidor som visas och de enskilda sidornas förmåga att generera konverteringar.

Du kan också få data om hur dina besökare ”bete” sig beroende på var de befinner sig geografiskt, vilken enhet de besöker din webbplats från eller vilken trafikkälla de kommer från.

Se till att också andra testpersoner utför specifika åtgärder på webbplatsen. Då kan du förmodligen få några relevanta insikter om vilka förbättringsmöjligheter som finns. Man hamnar nämligen ofta i att bli blind på sin egen webbplats. Funktionalitet är sällan så logisk som man själv föreställer sig. I många fall har jag upplevt att relativt små (läs: lätta att fixa) ändringar kan göra stora märkbara skillnader. Det kan vara just dessa saker som förvandlar din Google Ads-insats från trög till fantastisk genom att förbättra konverteringsgraden.


Sammanfattning

Det är viktigt att betona att ovanstående inte är ett engångsprojekt. Du kan uppnå mycket genom att granska din ”hygien” inom alla 7 områden, men vi lever i en dynamisk verklighet. Så jag skulle alltid rekommendera att ta en status regelbundet. Kanske sätta några markörer i kalendern under året för att göra en större genomgång och se om något övergripande inte fungerar som det ska. Om du inte hittar några problem är det den bästa känslan och bekräftelsen på att du gör mycket rätt. Det ska också sägas att det sällan är samma företag som halkar på alla områden, men om punkterna kan hjälpa till att belysa bara en plats där din verksamhet kan förstärkas och prestera bättre, har mitt syfte med inlägget uppnåtts.

Behöver du hjälp med
Google Ads?

Låt Ida hjälpa dig.

    Redo att uppnå
    märkbara
    resultat?

    Bli kontaktad för en icke-bindande samtal
    om era möjligheter.

      Vad vill du bli kontaktad om?